سرپرست فدراسیون بازی‌های بومی و روستایی در گفت و گو با «حمایت»:
بازی‌های محلی را به دنیا معرفی می‌کنیم

 گروه ورزشی-غلامرضا جعفری 5 ماه قبل با دستور وزیرورزش از ریاست فدراسیون شنا جدا و به عنوان سرپرست فدراسیون ورزش های بومی و محلی برگزیده شد. این جا به جایی در زمان خودش سرو صدای زیادی به پا کرد .اینکه مدیریت فدراسیون شنا چه ارتباطی با مدیریت فدراسیون ورزش های بومی و محلی دارد که جعفری چمدان هایش را از فدراسیون شنا بست و به فدراسیون ورزش های بومی و محلی آمد، سوالی بود که نه وزیر ورزش به آن پاسخ داد و نه اینکه خود جعفری به آن پاسخ روشنی داد .

جعفری پس از 5 ماه وقتی مقابل این سوال قرار گرفت، باز هم از پاسخ به آن طفره رفت و تنها به این جمله بسنده کرد که حتما مدیران وزارت ورزش و جوان مصلحت دیده اند که هدایت فدراسیون ورزش های بومی و محلی را به او سپرده اند . اما اینکه او در این مدت چه اقداماتی را انجام داده، بهانه ای شد تا با جعفری گفت و گویی را انجام دهیم.

ترغیب روستاییان به ورزش
سرپرست فدراسیون ورزش های بومی و محلی در ابتدا اظهار داشت: با توجه به اینکه نگاه حاکمیتی به ورزش بومی و محلی است، ما در صدد هستیم تلاش کنیم روستاییان به انجام ورزش های بومی ترغیب شوند در همین خصوص هم درصدد هستیم با تدوین دایره المعارف ورزش های بومی و زورخانه ای و در کنار آن برگزاری جشنواره ها خواهیم داشت تا اقشار مختلف روستایی عضو هر قومی که هستند به ورزش بومی محلی خود بپردازند. ایران به دلیل وجود اقوام مختلف، دارای بازی های محلی بسیاری است که با تدوین دایره المعارف ورزش های بومی، ضمن شناسایی این بازی ها، کسانی که با این بازی ها نا آشنا هستند با شرایط و چگونگی این بازی ها آشنا می شوند که خود این موضوع می تواند باعث رشد و شکوفایی بیشتر این بازی ها شود .
وی می افزاید: در این میان جالب است که حتی کشتی های محلی بود که مغفول مانده و فراموش شده بود اما با یک برنامه ریزی مسابقاتی را در همین حوزه ها برگزار کردیم و حتی درصدد هستیم آنها را به دنیا معرفی کنیم. وی در ادامه افزود :امیدواریم وزیرورزش و نمایندگان مجلس هم نگاه ویژه ای روی این فدراسیون داشته باشند چرا که در وهله نخست به دنبال کارکرد علمی بازی های بومی و محلی هستیم تا بتوانیم خانواده ها را با آگاهی از فواید علمی آن ورزش به سمت ورزش های بومی و محلی ترغیب کنیم. البته در این زمینه با کمبود نیرو انسانی مواجه هستیم. به هر حال باید توجه داشت پرداختن به ورزش های بومی و محلی نیازمند به حمایت نهادهای بالاتر از وزارت ورزش و جوانان است، چرا که مباحث فرهنگی زیادی در این رشته ورزشی وجود دارد. حتی در نظام عالی آموزشی، کلاس هایی برای ورزش های بومی و محلی برگزار می شود که ما درصدد هستیم آن را به کاردانی تغییر دهیم. سرپرست فدراسیون ورزش های بومی و محلی اضافه کرد: در هر استان بنا به گرایش های مختلف اقوام، تنوع بازی های بومی و محلی را شاهد هستیم و به وضوح مشاهده می کنیم که هر قوم به رشته ای خاص علاقه دارد. اما اولویت ما با رشته هایی است که ارزش فرهنگی دارند.

دفاع از ورزش های بومی و محلی
سرپرست فدراسیون ورزش های بومی و محلی ادامه داد: در مقعطی قرار بود ایران به عنوان کشور برگزیده آسیا در رابطه با صیانت از ورزش های بومی و محلی انتخاب و معرفی شود . چرا که متاسفانه کشورهایی هستند که ورزش‌های بومی سایر کشورها را به نام خود می زنند که این کار نوعی دزدی محسوب می شود. اما متاسفانه به دلیل بعضی از کم کاری ها، این کار صورت نگرفت و این کار مغفول ماند. امروز هم اگر بخواهیم این پروزه را دنبال کنیم، نیاز به زمان داریم تا موانع را بر طرف کنیم. جعفری اضافه کرد: اگر قرار بود صیانت از وزرش های بومی و محلی کشورها به ما سپرده شود ما به نوعی دفتر دوم یونسکو تبدیل می شدیم اما این موضوع درحال حاضر مغفول مانده است تا در آینده دوباره روی آن کار کنیم.
اهمیت ندادن فدراسیون ها به ورزش روستایی
وی در ادامه با بیان این موضوع که فدراسیون ورزش های بومی و محلی درصدد پس گیری ورزش روستایی از سایر فدراسیون ها است، تاکید کرد : طبق دستور وزیر ورزش و جوانان فدراسیون های ورزشی موظف شدند همزمان که ورزش شهری را اداره می کنند، ورزش روستایی را نیز پیگیری کنند. اما متاسفانه فدراسیون بیشتر به ورزش شهری رشته خود می پردازند به همین دلیل در حال رایزنی با وزیر ورزش هستیم تا دوباره امور ورزش روستایی
فدراسیون ها را در اختیار فدراسیون ورزش های بومی و روستایی قرار دهد. وی ادامه داد: حمایت از ورزش روستاها در تقابل با منافع هیچ کس نیست و همه فدراسیون‌های ورزشی و رشته‌های مختلف از رشد ورزش روستایی کشور بهره می‌برند. بنابراین نمایندگان مجلس باید برای ارتقای سطح این ورزش و تامین سلامت جسمی و روانی مردم روستا اقدامات جدی انجام دهند.

عدم تعیین تاریخ برای انتخابات
جعفری در خصوص تاریخ انتخابات ریاست فدراسیون ورزش‌های بومی و روستایی اظهار داشت: در این زمینه وزیر ورزش و جوانان تصمیم گیری می‌کند ان شاء الله انتخابات در یک فرصت مناسب برگزار می‌شود ولی ما در برهه کنونی تمام فکر و ذهن خود را معطوف تشکیل دایره المعارف این رشته کرده‌ایم.
جعفری درباره مشکلات مالی این فدراسیون گفت: وضعیت فدراسیون ما با سایر فدراسیون‌های ورزشی وجه متمایز دارد و آن نگاه حاکمیتی است که نسبت به این رشته وجود دارد تاکنون هم به این شکل بوده و ما امیدواریم وزارت ورزش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه‌تری نسبت به این رشته داشته باشند تا بتوانیم ورزش روستایی را در سراسر کشور گسترش دهیم.