تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی به روایت کارشناسان
مردم بیش از این نمي‌توانند گراني را تحمل كنند

گروه اقتصادی – مدت هاست که دولت به رغم منع قانونی ،اجرای فاز دوم هدفمندی را کلید زده است و مقامات دولتی در اظهار نظرهای گوناگون اجرای آن را به مصلحت کشور می دانند.

 گمانه زنی ها حاکی از آن است که حضور احمدی نژاد درمجلس نیز برای متقاعد‌کردن نمایندگان دراین باره است اما ،دراین بین دیروز محمد رضا باهنر به نمایندگی از بهارستان نشینان ونهاوندیان به نمایندگی از بخش خصوصی با برشمردن برخی تبعات ناگوار اجرای این طرح اقتصادی بار دیگر یادآور شدند که افزایش سرسام آور قیمت ها بخشی از تبعات اجرای فازدوم می باشد.

نباید گرانی را بیشتر کنیم
محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با انتقاد شدید از گرانی‌های اخیر در جامعه، گفت: نباید در موقعیت فعلی به دست خود به گرانی‌ها بیافزاییم، زیرا به اندازه کافی جهش در تورم وجود دارد، ضمن اینکه، عاقلانه نیست که در موقعیت فعلی گام‌های جدیدی در راه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برداشته شود.

وضعیت تولید مناسب نیست
رییس پارلمان بخش خصوصی همچنین با تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت تولید مناسب نیست، اظهار داشت: در این موقعیت در سالی که تولید ملی نام گرفته، وقت آن است که دستگاه های مسئول، تشکل ها و اتاق های بازرگانی هر یک گزارش بدهند که در 10 ماه اخیر برای تولید ملی چه کرده اند.

ارقام بانک مرکزی صحیح نیست
عضو شورای پول و اعتبار با انتقاد شدید از
گرانی های موجود در جامعه، اظهار داشت: ارقام تورم به صورت رسمی از سوی بانک مرکزی ارایه شده است که این ارقام، ارقام مناسبی نیستند.وی ادامه داد: بخشی از گرانی ها به عوامل ناگزیر بر می گردد که شاید نتوان در کوتاه مدت برای آن و رفع مشکلات ناشی از این عوامل کاری کرد اما دست کم می توان از عوامل ارادی افزایش قیمت جلوگیری کرد.نهاوندیان معتقد است که نباید در اوضاع فعلی به دست خود به گرانی ها بیافزاییم. به اندازه کافی جهش در تورم وجود دارد که می توان از آن اجتناب کرد.نهاوندیان ادامه داد: گران کردن سوخت یک معضل جدی است و آثار جدی بر گرانی خواهد داشت.

علاقه ای برای اجرای گام های بعدی نیست
وی ادامه داد: هیچ فردی با اصل هدفمندی مخالف نیست ولی یک مرحله از هدفمندی مورد اجرا قرار گرفته است، بنابراین باید ابتدا آن را نقد کرد و به بررسی گذاشت و پس از آن وارد مرحله بعدی شد.به اعتقاد رییس اتاق بازرگانی، عاقلانه نیست که گام‌های جدیدی در راه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برداشته شود.وی ادامه داد: با شوک های ارزی حاصله و کاهش قدرت خرید پول ملی و نیز ایجاد شیوه چند نرخی ارز فاصله قیمت رسمی با قیمت فوب به قیمت آزاد بیش از آغاز هدفمندی شده است که این نکته ای قابل توجه به شمار می رود.

شوک اقتصادی وضعیت ناگواری را ایجاد کرده است
نهادوندیان اظهار داشت: 30 درصد سهم تولید از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها هنوز پرداخت نشده و در حالی که نقدینگی در کل اقتصاد بالا رفته اما تولید کشور با معضل کمبود نقدینگی مواجه است.وی ادامه داد: شوک اقتصادی، بدهی دولت به پیمانکاران و اوضاع ارزی وضعیت ناگواری را ایجاد کرده است که به نظر می رسد باید به آن توجه کرد.
موقعیت برای اجرای فاز دوم مهیا نیست
ازسوی دیگر محمد رضا باهنر نايب ریيس مجلس شوراي اسلامي نیزبا اعتقاد به اين كه بايد سال 92 هم مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها متوقف شود تا موقعیت مهيا شود، گفت: مردم ديگر بيش از اين نمي توانند گراني را تحمل كنند؛ مردم تاب تحمل گراني 5-6 برابري را ندارند و مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها بسيار نگران كننده است. باهنر با اشاره به اينكه دولت از ابتدا با چند مرحله‌اي بودن هدفمندي يارانه‌ها مخالف بود، خاطرنشان کرد: دولت مدعي بود كه به يك باره كار هدفمندي يارانه‌ها را به اتمام برسانيم.نايب ریيس دوم مجلس با اشاره به اينكه دولت به بنگاه‌هاي توليدي توجه نكرد، اظهار داشت: دولت از سهم 20 درصدي خود منصرف شد اين در حالي است كه بايد اين 20 درصد پول را به پيمانكاران و طرف‌هاي قراردادي‌اش پرداخت مي کرد.

انحراف دولت از مسیر اصلی
وي خاطرنشان کرد: صرف نظر دولت از 20 درصد به معناي اين است كه افزايش هزينه‌هاي عمراني بلافاصله به بودجه عمراني كشور تحميل شده است.باهنر بنگاه‌هاي توليدي را قلب تپنده كشور و ملت دانست و عنوان كرد: 30 درصد سهم توليد پرداخت نشده و اين رقم در آمار و ارقام مشخص شده است؛ دولت از ابتدا در مسير ديگري حركت كرده است.
هدفمندي يارانه‌ها سهم خود را در تورم دارد
نايب ریيس دوم مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه هدفمندي يارانه‌ها سهم خود را در تورم دارد، خاطرنشان ساخت: در سال 91 قانون هدفمندي يارانه‌ها را اصلاح كرديم به طوري كه بخشي از درآمد آن را به سلامت مردم اختصاص داديم.باهنر با اشاره به اينكه بايد كاري كرد كه مردم درد مريضي‌شان را بكشند نه درد بي‌پولي را ،افزود: در ميان تعداد زيادي از خانوارها مشکل مالي سنگين تر و دردناک تر از بيماري موجود است.

رشد 700 درصدی نقدینگی در هفت سال گذشته
وي با تأكيد براين كه نقدينگي ما طي هفت سال گذشته 700 درصد رشد داشته است، افزود: از يك طرف 250 هزار تومان پول در جيب مردم مي‌گذاريم و از طرف ديگر 400 هزار تومان مي‌خواهيم برداشت كنيم.نايب ریيس دوم مجلس تصريح کرد: رشد صفر و حتي رشد منفي از دستاوردهاي بسيار مهم و قابل افتخار هدفمند كردن يارانه‌ها است.

تولید مغفول مانده است
باهنر يكي دیگراز نواقص جدي مرحله اول هدفمندي يارانه‌ها را مغفول ماندن توليد عنوان كرد و افزود: براي توليد كشور نگران هستيم زيرا توليد كليد واژه و مسئله اصلي راه افتادن چرخه ی اقتصادي كشور است.نايب ریيس دوم مجلس بيان كرد: با افزايش توليد سطح عمومي قيمت‌ها، نرخ بيكاري و توزيع عادلانه درآمد اصلاح خواهد شد؛ اينكه دولت مي‌گويد در هزينه‌ها صرفه جويي شده بايد بگوييد كه اين صرفه‌جويي‌ها در كجا اعمال شده و شاخص‌ها را اعلام کنید.

تورم 30 درصدی غیر قابل قبول است
باهنر ادامه داد: دولت تورم را 30 درصد اعلام كرده ولي كدام خانوار 30 درصد را قبول مي‌كند. وي با اشاره به اين كه من نمي‌خواهم همه هزينه‌هاي تورم را به گردن هدفمند سازي يارانه‌ها بيندازم بلكه عوامل ديگري هم در اين زمینه مؤثر هستند، گفت: اگر يارانه 5 برابر شود آيا خانوارها مي‌توانند برق هر كيلو وات 1000 تومان را مصرف كنند؟ آيا توليد برق هر كيلو وات هزار تومان صرفه دارد؟ آيا اگر بنزين 3500 يا 4000 تومان بشود مي توان كرايه تاكسي را داد؟